Friday, March 28, 2014

Polish Seyfeddin, Istanbul Tribune des Peuples and Polish Day in Istanbul: Young Turks utilizing the Polish independence cause on the Bosporus

President Bronisław Komorowski’s visit to Turkey during the first week of March, 2014 officially marked the 600th anniversary of the Polish – Turkish diplomatic relations. The cultural highlight of this visit was the opening of the exhibition in the Sakip Sabancı Museum entitled “Distant Neighbour, Close Memories - 600 Years of Turkish – Polish Relations” by the presidents of both countries. The exhibition presents pivotal moments in the diplomatic, military, commercial and cultural relations between Poland and Turkey during the past six centuries. Nevertheless, a celebration of historical contact and cooperation between Poles and Turks is not at all a recent phenomenon. During the Young Turk period (1908 – 1918), when Poland did not exist as an independent state, a Polish émigré in the Ottoman Empire, Tadeusz Gasztowtt a.k.a. Seyfeddin Bey (1881 – 1936) prompted the Committee of Union and Progress (CUP) to organize on 17 August, 1909 an event that was echoed in the Polish press of the time as “a Polish day in Istanbul”.

Tadeusz Seyfeddin Gasztowtt
Polish presence in the Ottoman Empire is typically associated with a few decades of the nineteenth century (1830-1878), when thousands of Poles fled to the Ottoman Empire hoping for Ottoman support in their efforts to regain national independence. The Ottoman failure in the Russo-Ottoman War of 1877-78 caused disillusion within the émigré community. The Treaty of Berlin which concluded the conflict in 1878 thus represented a symbolic end to activities organized on the Bosphorus that were aimed at Polish independence. Moreover, during the reign of Abdülhamid II (r.1876-1909), which was characterized by political repression, Poles could no longer enjoy the same support they had enjoyed previously during the Tanzimat period when conspiratorial activities and preparations for national insurrections took place within Ottoman borders.

Adam Mickiewicz's house in Tarlabaşı in the 1880s
Nevertheless, it would be wrong to assume that Poles disappeared from the Ottoman landscape in the aftermath of the Treaty of Berlin. One can even say that the 1908 Young Turk Revolution and the coming to power of the Committee of Union and Progress was a watershed event that attracted a number of Polish émigrés from France to come to the Ottoman Empire. Among Poles who were active in the Ottoman public sphere during the Second Constitutional Period (1908-1918) was Tadeusz Seyfeddin Gasztowtt, who was born to a family of émigrés that fled to France after the 1830 November Uprising. The Gasztowtts were actively involved in the cultural and academic life of the Polish emigration in Paris. Known by Ottoman society as “Seyfeddin Bey”,  Tadeusz Gasztowtt was an ardent advocate of Polish – Ottoman friendship. He came to Istanbul in 1907 as a French teacher and correspondent of a monthly magazine dedicated to Polish culture called Bulletin Polonais (“Polish Newsletter”). Nevertheless, as soon as the Committee of Union and Progress came to power, he became their outspoken supporter. Gasztowtt spent over a decade in the Ottoman Empire, during which time he joined the Ottoman army as a volunteer during the Tripolitanian War (1911-12) and in February 1914 he was appointed the Secretary of the newly established Ottoman Consulate General in the capital city of Macedonia, Salonika, which was the former political centre of the CUP and had been lost in the Balkan Wars (1912 – 1913). When Poland regained independence in 1918, Gasztowtt was a chief organizer of its diplomatic rapprochement at first with the Ottoman Empire and then with the Kemalist government in Ankara.

Gasztowtt was above all a passionate commentator on the developments taking place in the political scenes of Europe and Middle East. He gave voice to his views in a number of publications. In Istanbul he wrote extensively for newspapers sympathizing with the CUP. In 1910 he published a bilingual newspaper entitled Kürsi-i Milel/La Tribune des Peuples (“The People’s Tribune”). The journal openly sympathized with the contemporary Ottoman regime. The programme of the newspaper was to inform the Ottoman public on the oppressed Muslim nations living beyond the Ottoman borders, and to advise on the international affairs of the empire. The title “The People’s Tribune” was a clear reference to a newspaper with the same title published in 1849 in Paris by Adam Mickiewicz, Poland’s chief Romantic poet. Mickiewicz arrived in Istanbul in summer 1855 to end the disagreements among the émigrés that were attempting to organize Polish legions in the Ottoman army during the Crimean War (1853 – 56). Istanbul became the last address of Mickiewicz who died on 26 November, 1855. Gasztowtt introduced his newspaper as the heir to Mickiewicz’s Paris journal. It begins with the most emblematic quote from the poet’s masterpiece Dziady III (“The Forefathers”): “My name is million because I love and suffer for millions” in Ottoman and French. It is a poetic expression of the newspaper’s motto, which had been an imperative for thousands of Poles fighting on different fronts during the post-partition period (1795 – 1918): For our freedom and yours. On numerous pages of his publication Gasztowtt speaks of the Polish poet, his activities aimed at the Polish independence and his days in Istanbul. When he put forward his candidature to the Ottoman army in an open letter addressed to the Minister of War, Mahmud Şevket Pasha, he quoted words that Mickiewicz was reported to have on his deathbed to his friend Iskender Bey: “I told myself that even had I known that I was going to die from cholera somewhere in Turkey, I would still go no matter what because this was my obligation. I would rather die as a poet in a Polish Cossack Legion than as a chancellor of the French Institute”. By quoting these lines Gasztowtt also makes reference to the tradition of organizing Polish legions in the Ottoman army during the post-partition period.

Polish Day in Istanbul
Thanks to Tadeusz Gasztowtt’s close relations with the Ottoman government, on his initiative on 17 August, 1909 the CUP organized celebrations commemorating Adam Mickiewicz and the Polish soldiers who had fought on the Ottoman side in the Crimean War (1853-56). This event has received little attention in the historiography of the Polish-Ottoman relations although it was broadly echoed in the press of the time and portrayed among the Polish intelligentsia as a manifestation of the pro-Polish sentiments of the CUP.

"Polish Day in Istanbul"
featured in Tygodnik Ilustrowany
Celebrations consisted of two parts. First, a mass in the Church of St Mary Draperis was celebrated. Then, the participants walked down towards Tarlabaşı waving Polish and Ottoman flags together. Polish journal Tygodnik Ilustrowany (“Illustrated Magazine”) compared this procession to the completion of Wernyhora’s prophecy, according to which Poland was going to regain independence with Ottoman help. Next, the commemorative plaque on Adam Mickiewicz’s house in Tarlabaşı was unveiled. The house where the poet spent the last days of his life perished in the great fire of Pera in 1870 and the present building was erected shortly after by Istanbul’s Polish community. In 1955 this modest building was converted into the poet’s museum- “Adam Mickiewicz Müzesi”. The street where the building is located was for decades known as Adam Sokağı (“Adam’s street”) and it immediately became a place of pilgrimage for both the local Polish community and Polish travellers in Istanbul.


Unveiling of the commemorative plaque
on Mickiewicz's house in 1933
Among the main guests on the Ottoman side of the 1909 celebration were members of the CUP, Dr. Nazım and Salahaddin Bey and veterans of the Crimean War. The Polish side was represented by the head of the Polish Association in Istanbul, Michał Grabowski, the owner of the house, Marcin Ratyński, Leon Ostroróg, Tadeusz Gasztowtt and a delegation from Adampol. Representatives of some Istanbul minorities, e.g. Tatars, Georgians and Iranians were also present. Salahaddin Bey in his speech admonished the partition of Poland as a “sacrilegious act” and stressed that the Ottoman Empire had never recognized it. He assured the guests of the CUP’s solidarity with the Polish independence cause. In response, Tadeusz Gasztowtt called for the reinforcement of the centuries long Polish-Ottoman friendship. Bulletin Polonais concluded that the event was “a real lesson of tolerance” as numerous Muslims, an imam included, attended the mass and a lamb was sacrificed in front of the building in the memory of fallen Polish soldiers. Celebrations were an opportunity for the Tanin newspaper to commemorate thousands of Poles who not only had fought in the Crimean War in the Ottoman army, but had for decades rendered their services to the Ottoman Empire in various fields, and to stress the historical basis for the Ottoman-Polish cooperation. Tygodnik Ilustrowany concluded that “since the partitions no one had seen a similar celebration for Poland”.

Even if this act of sympathy might have been only symbolic, it still suggests that the partitions of Poland and subsequent engagement of the Polish political émigrés in the late of Ottoman Empire did not go unnoticed by the Ottoman public. Rather, one can speak of a reassertion of cordiality in Polish-Ottoman relations in the Second Constitutional Period. Moreover, given the diversified profile of its attendants and the echo that the events had in the contemporary press, Gasztowtt’s initiative was an opportunity to draw the attention of the Ottoman public and others to the issue of Polish independence.   

Select Bibliography:
1. Kazimierz Dopierała, Emigracja Polska w Turcji w XIX i XX wieku (Lublin: Wydawnictwo Polonia, 
1988)
2. Jerzy S.Łątka, Słownik Polaków w Imperium Osmańskim i w Republice Turcji (Cracow: Księgarnia Akademicka, 2005)
3. Polski Słownik Biograficzny, vol.7 (Cracow: PAU, 1948 – 58)

Posted by:
Paulina Dominik obtained her Master degree in Oriental Studies at the University of Oxford. For more on the author see: https://oxford.academia.edu/PaulinaDominik 

11 comments :

  1. Interesting article about CUP - Polish relations. Thanks.

    ReplyDelete

  2. When you're tired, you want to relax after a stressful working hours, you need to have time to take care of the kids active.
    Please visit our website and play exciting flash games.
    Thanks you for sharing!
    gardening

    ReplyDelete
  3. WELCOME TO CONSUMER LOAN FIRM .......... Are you a businessman or a woman? Are you in any financial mess or do you need funds to start your own business? Do you need a loan to start a small-scale pleasant and medium business? Do you have a low credit score and are you finding it difficult to obtain equity loan from local banks and other financial institutes? Our loans are well insured for maximum security is our priority, Our main goal is to help you get the services you deserve, Our program is the fastest way to get what you need in a snap. Reduce your payments to ease the pressure on your monthly expenses. Gain flexibility with which you can use for any purpose - holiday, education, for exclusive purchases We offer a wide range of financial services, which includes: Business Planning, Commercial and Financial Development, Properties and Mortgages, Debt Consolidation Loans , Private Loans, Home Refinancing Loans with low interest rate at 2% per annul for individuals, companies. WE OFFER ALL TYPE OF LOANS, APPLY TODAY FOR AVAILABLE LOANS. Please contact us via email for more information: (consumerloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  4. We are a certified private lender and I offer local and international lending services to meet your financial needs such as: B. Home loans, auto loans, mortgage loans, business loans, international loans, personal loans, public refinancing and debt consolidation at an affordable rate. For more information, please contact me by email: (challotloan@gmail.com)

    Urgent Loan Offer .

    ReplyDelete
  5. How can I ever show my gratitude to Lord Zakuza for bringing back my wife. Words are not enough to say how thankful I am to you for bringing back my wife and I want everyone out there to know that Lord Zakuza magics is 100% safe and genuine because he can get your love ones back just within 48 hours for I am a living testifier. You can have a chat with him on his Whats-App or text via this number +1 740 573 9483 or you can send him email via Lordzakuza7 @ gmail. com

    ReplyDelete
  6. CUKUP CUKUP BAGI ORANG BIJAKSANA.
    KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY ADALAH SATU-SATUNYA JALAN KELUAR DARI KESULITAN KEUANGAN (karinarolandloancompany@gmail.com )
    whatsapp....+1585 708-3478 atau +1323 230-9820
    facebook.....elena karina roland
    instagram.....karina roland
    twitter............karina roland

    Salam pikiran yang luar biasa, Ini akan menjadi kesenangan terbesar saya menyelamatkan Individu dan perusahaan dari pemerasan, saya tahu tidak semua orang ingin mengambilnya sendiri untuk mengungkapkan kebenaran pahit tentang Pinjaman online karena ketidakamanan, Waktu melakukannya dan semua itu. saya AFIZAH NAZERI, seorang pengusaha wanita terkemuka yang tinggal di KOTA TERENGGANU MALAYSIA telah mengambil inisiatif untuk membagikan artikel ini kepada yang berkepentingan agar mereka dapat belajar dan mendidik diri mereka sendiri darinya. Itu buruk untuk memperpanjang di mana Anda melihat kesaksian online tentang mendapatkan pinjaman dan ternyata palsu. Sebenarnya saya telah jatuh untuk trik itu berkali-kali hingga saya kehilangan total hampir RM14,000 semuanya atas nama mendapatkan pinjaman untuk berinvestasi dalam bisnis yang sangat menguntungkan. Setelah begitu banyak upaya gagal untuk mendapatkan pinjaman, saya dan Manajer saya online untuk melakukan pencarian menyeluruh dan menemukan perusahaan ini KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY tetapi sebelum mencobanya, kami juga memastikan bahwa mereka nyata, periksa ulasan mereka dan juga keberadaan dan kemampuan mereka. Kami sangat berhati-hati karena kami tidak ingin kehilangan sepeser pun lagi dan dengan harapan terbesar kami, mereka memberikan sesuai dengan ulasan mereka dan memberi kami jumlah pinjaman keinginan kami sebesar RM80,000. Sebuah kata untuk semua orang di luar sana ketika datang ke Pemberi Pinjaman Online, hubungi hanya KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY melalui email: {karinarolandloancompany@gmail.com} atau whatsapp +1585 708-3478, dan pertimbangkan semua masalah keuangan Anda ditangani dan diselesaikan.#SHARE, Anda dapat menyelamatkan seseorang dari korban hari ini, Terima kasih.
    negara......Malaysia
    nama.........Afizah Nazari
    Jumlah yang disetujui.....Rm80,000
    bank.......BSN (Malaysia)
    email.......afizahnazeri@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Saya membawa kabar baik untuk Anda semua saudara Indonesia di platform ini, Tuhan benar-benar setia kepada saya dan seluruh keluarga saya sejak september 2020, kesaksian dan kabar baik saya seperti ini,
    Nama saya MAULANA ARIEF, Seorang pria Muslim dan saya dari kota Serang Indonesia, dengan alamat saya di bawah ini:
    Jl. Azalea 6 No. 65 Taman Lembah Hijau Lippo Cikarang, RT 005 / RW 007 Serang, saya adalah seorang marketer dan juga business advisor di perusahaan tempat saya bekerja, saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan semua yang ada di platform ini yang membutuhkan dan cari pinjaman asli untuk sangat berhati-hati karena internet dan blog penuh dengan perusahaan pinjaman palsu dan penipuan yang hanya ada di sini untuk menipu Anda dari uang hasil jerih payah Anda.

    Saya dan istri saya di mana memiliki hutang besar untuk membayar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman online untuk melunasi hutang kami dan kami menghubungi perusahaan pinjaman dari dubia pada juli 2020, dan kami ditipu oleh pemilik perusahaan dengan meminta kami untuk membayar banyak biaya kami membayar dan pada akhirnya kami tidak mendapatkan pinjaman, kami kehilangan sekitar 60 juta Rupiah ke perusahaan pinjaman palsu di dubia karena kami mengajukan pinjaman 1 miliar dan dengan semua biaya yang kami bayar, kami tidak mendapatkan pinjaman dan istri saya dan saya sangat frustrasi dan saya dipecat dari pekerjaan saya di perusahaan tempat saya bekerja karena saya juga mengambil pinjaman dari perusahaan tempat saya bekerja dan kami putus asa dan jenuh dengan kehidupan.

    Kepada Tuhan yang sangat baik, kami berdoa dan Tuhan mengarahkan kami ke penolong dan pada hari yang setia ini 27 november 2020, saya sedang berselancar di internet ketika saya menemukan kesaksian dari seorang wanita Indonesia bernama MELIYAKSI LAY dengan alamat email : (meliyaksilay@gmail.com)

    yang berasal dari kota batu malang jatim, tentang bagaimana Tuhan mengubah kehidupan finansialnya melalui perusahaan pinjaman dia meminta saya untuk menghubungi IBU KARINA dan dia memperkenalkan saya kepada IBU KARINA dan dia memberi saya keberanian dan saya mengajukan pinjaman dari MOTHER KARINA oleh
    menghubunginya karena dia mendapat pinjaman dari MRS. KARINA yang merupakan pemilik PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND, maka saya menghubungi MRS MELIYAKSI LAY untuk informasi lebih lanjut tentang MRS. KARINA jika dia benar-benar mendapat pinjaman dari MRS. KARINA dan dia menjawab ya dan menunjukkan bukti transfer pinjaman dan saya percaya dan saya memutuskan untuk menghubungi MRS KARINA ROLAND dan saya mengajukan pinjaman sebesar 3 miliar Rupiah dan setelah saya mengajukan aplikasi pinjaman saya dan data saya diverifikasi maka pinjaman saya disetujui dan Saya hanya diminta untuk mendapatkan persetujuan sertifikat pinjaman saya dan setelah itu pinjaman saya disetujui dan merupakan kejutan terbesar saya. pinjaman saya sebesar 3 miliar Rupiah ditransfer ke rekening bank saya dengan tingkat bunga rendah 2% dan bahkan tanpa agunan, tanpa penjamin
    jadi saya ingin menyarankan sesama warga Indonesia yang mencari pinjaman asli untuk menghubungi IBU KARINA melalui email: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp +1(585)708-3478 atau +1(323) 230-9820

    Dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman asli di platform ini dan di blog ini, dia adalah ibu yang baik, Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang MRS KARINA MOTHER melalui (maulanaarief461@gmail.com)

    Catatan: cukup sepatah kata untuk orang bijak dan terima kasih telah membaca kesaksian dan kabar baik saya
    Tuhan memberkati kalian semua!

    ReplyDelete
  8. NAMA SAYA: MRS MARIA ARTIKA
    NEGARA: INDONESIA
    KOTA : BATU MALANG JATIM
    WHATSAPP SAYA: +62 877-4316-8500
    HIBAH PINJAMAN: Rp350.000.000,00
    EMAIL SAYA: mariaartika27@gmail.com

    Saya ingin memulai dengan bersyukur kepada Tuhan atas karunia kehidupan.
    Nama saya MRS MARIA ARTIKA dan saya ingin berbagi cerita bagus tentang KARINA ROLAND LOAN COMPANY. Favorit, perusahaan yang layak secara finansial yang membuat hidup saya berbalik.
    Saya telah mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa waktu dan saya harus meminjam dari teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima pembayaran saya.
    Dan ketika menghadapi hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan saya kehilangan ibu saya beberapa bulan kemudian. Setelah ibu saya dimakamkan, teman-teman saya mulai meminta uang mereka kembali.
    Tapi kompilasi saya pikir hidup saya sudah berakhir, saya sebenarnya mencoba untuk melarikan diri, sekarang TUHAN menggunakan teman dan tetangga saya Bu Rini anggraeni yang membantu saya untuk menghubungi IBU KARINA yang mengatakan bahwa seorang teman dari Indonesaia menghubungkannya dengan IBU KARINA, jadi saya menceritakan kisah ibu saya, dia meminta dokumen yang saya tunjukkan dan sebelum saya menyadarinya permintaan pinjaman saya sebesar Rp350.000.000,00, sebelumnya saya telah meminta tiga perusahaan pinjaman online yang lebih baik untuk tidak membutuhkan bantuan positif, tetapi IBU KARINA ROLAND melalui pinjamannya perusahaan, PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND mengubah hidup saya dan saya telah memutuskan sebelumnya sekarang bahwa saya akan terus membagikan cerita ini sehingga warga saya dapat mengambil manfaat darinya, dengan harapan dapat meminjamkan pinjaman kepada mereka yang terkena banjir. Proses persetujuan kredit saya telah selesai dan saya telah menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyetujui katakan ya harus memberikan bank saya. Saya menerima permintaan dari bank saya yang menyatakan bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman sebesar Rp350.000.000,00 yang saya minta. KARINA ROLAND LOAN COMPANY adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang nyata, dan tulus di seluruh dunia jadi jangan ragu untuk menghubungi IBU KARINA di saluran ini. Anda dapat menghubungi perusahaan ini melalui atau email whatsapp: karinarolandloancompany@gmail.com, whatsapp +1585 708-3478, begitulah hidup saya berubah dan saya akan terus membagikan kabar baik agar semua orang dapat melihat dan menghubungi perusahaan baik yang mengubah hidup saya .
    Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Ini email saya: mariaartika27@gmail.com

    PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND
    HANYA WHATSAPP: +1585 708-3478 atau +1 323 230-9820
    NAMA FACEBOOK: KARINA ELENA ROLAND
    INSTAGRAM: KARINA ROLAND
    TWITTER: KARINA ROLAND
    EMAIL: KARINAROLANDLOANCOMPANY@GMAIL.COM

    ReplyDelete
  9. Apakah Anda mencari pinjaman untuk memulai bisnis atau proyek yang Anda inginkan? Di KARINA ROLAND LOAN COMPANY, kami menawarkan semua jenis bantuan keuangan kepada semua individu yang membutuhkan pinjaman seperti "pinjaman pribadi, pinjaman investasi, pinjaman rumah dan pinjaman perusahaan di seluruh dunia, tingkat bunga kami adalah 2% per tahun. Kami juga memberikan nasihat keuangan dan bantuan kepada klien dan pelamar kami. Jika Anda memiliki proyek yang bagus atau ingin memulai bisnis dan membutuhkan pinjaman untuk membiayainya segera, kami dapat membicarakannya, menandatangani kontrak, dan kemudian mendanai proyek atau bisnis Anda untuk Anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Hubungi KARINA ROLAND LOAN COMPANY hari ini untuk mata uang apa pun yang Anda inginkan.

    Kategori Bisnis
    pinjaman pribadi.
    pinjaman investasi.
    Pinjaman Hutang.
    Pinjaman Rumah.
    Pinjaman hipotek
    Laon otomatis.
    Pinjaman mahasiswa.
    Pinjaman gaji.
    pinjaman Islam.
    Pinjaman pertanian.
    pinjaman gereja.

    PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND
    Email: karinarolandloancompany@gmail com
    Hanya WhatsApp  +1 (585) 708-3478. atau +1 323 230-9820
    Nama Facebook: Elena karina Roland
    Twitter: karina roland
    instagram : karina roland

    ReplyDelete
  10. I was depressed some Months ago due to how frustrating it is dealing with bad credits, but reaching out to HACK VANISH via Phone: +1 (747) 293-8514 and Email: HACK VANISH (@) GMAIL. COM gave my life a new meaning, after I found him credible through positive reviews I read on a credit blog, in a twinkle of an eye, this great hacker got my credit score restored from 509 to 784 across the 3 major credit bureaus, all evictions and repossession has been wiped off, my LexisNexis and Chex system fixed respectively, to my greatest surprise, some days later, I received an E-mail confirming the approval of my pending loan application. I can confidently say 2021 was an exceptional year for my husband and I as we are proud owners of a new home and a brand-new SUV courtesy HACK VANISH, I would definitely recommend him to anyone in need of a genuine Hacker.

    ReplyDelete
  11. Nama:::::::::::::::::::::::::::[Queen Jamillah]
    Negara:::::::::::::::::::::::::::::[Indonesia]
    Jumlah:::::::::::::::::::[Rp.9,8 miliar]
    Alamat::::::::::::::::::::[Surabaya]
    W/A:::::::[+6287818697754]
    ☎::::::[+6287818697754]
    e_mail:::::::::::::::::[queenjamillah09@gmail.com]
    Teman-teman orang Indonesia Nama saya Jamiilah saya seorang muslim jika Anda membaca blog selama dua sampai tiga tahun sekarang Anda akan menemukan bahwa saya telah membuat beberapa kesaksian mengenai saya mendapatkan pinjaman dari Bunda Iskandar dan saya memang sangat senang karena memberi tahu semua orang bahwa ibu Iskandar memang pemberi pinjaman yang sangat tulus dan juga saya dapat membuktikan fakta bahwa begitu banyak pelanggan juga telah mendapatkan pinjaman yang benar dari ibu selama bertahun-tahun melalui saya dan saya sangat senang untuk itu [Kesaksian terbaru sekarang adalah bahwa suami saya harus menyusun rencana mendirikan perusahaan mencuri di (Surabaya))))))) sehingga dia juga dapat memiliki akses ke bisnis yang lebih dan lebih berorientasi pada keuntungan yang melibatkan capaital yang sangat besar sehingga saya harus menghubungi Ibu bahkan ketika saya belum menyelesaikan cicilan bulanan terakhir saya sehingga ibu setuju untuk meminjamkan saya dan suami saya karena rencana bisnisnya berorientasi pada keuntungan dan kami harus mengajukan pinjaman sebesar (((Rp. 9,8 miliar) sehingga dana untuk proyek tersebut akan menjadi e Cukup mengejutkan kami, pinjaman saya disetujui oleh manajemen dalam waktu beberapa jam dan setelah beberapa waktu transfer berhasil dilakukan dengan gangguan dari OJK atau lembaga pengatur keuangan lainnya]

    Ibu Iskandar tidak pernah menipu siapa pun atas uangnya,
    Ibu memang pemberi pinjaman yang sangat tulus
    Perusahaan Induk terdaftar di OJK jadi jangan takut
    Ibu Iskandar punya catatan bagus dalam meminjamkan
    Tarifnya sangat bersahabat dibandingkan dengan Bank
    Minimum (Rp.100juta)))))
    Maksimum (((((Rp.100 miliar)

    Detail Kontak Perusahaan:
    e_mail:::[[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]]]
    COMPANY::::::::::::[Iskandar Lestari Loan Company]]]

    ReplyDelete